CZŁOWIEK PYTA O ISTNIENIE BOGA

symbol katechezy


      Generał Mirosław Hermaszewski – pierwszy polski kosmonauta – wyznał: „Znam takich, co polecieli w kosmos jako niewierzący, a wrócili z wiarą”. Wypowiedź ta podpowiada, że w naturę człowieka wpisane jest poszukiwanie Boga. Żydowska filozof i pedagog, urodzona we Wrocławiu, Edyta Stein – święta Teresa Benedykta od Krzyża napisała: „My, ludzie, jesteśmy otwarci na Boga. Kto szuka prawdy, szuka Boga, czy jest tego świadomy, czy też nie”.
To pragnienie jest możliwe dzięki posiadanej przez człowieka godności. Godność to szczególna wartość człowieka jako osoby pozostającej w relacjach interpersonalnych z ludźmi i światem, a ostatecznie z samym Bogiem. Może być ona rozpatrywana w aspekcie filozoficznym, psychologicznym i religijnym.


ŹRÓDŁO PYTAŃ O ISTNIENIE BOGA

Godność przynależy każdej osobie niezależnie od rasy, religii, wykształcenia, stanu posiadania, a nawet poziomu moralnego. Jest ona niezbywalna. Jej wyrazem jest zdolność do samodzielnego myślenia, kochania, działania. Kryteriami poczucia własnej godności i uznawania godności innych są:
• traktowanie człowieka jako celu, a nie jako instrumentu;
• zgodność własnego postępowania z systemem wartości;
• odporność na naciski;
• satysfakcja z czynienia dobra.

DROGI POZNANIA ISTNIENIA BOGA

Godność i jej poczucie wyzwala w człowieku pytania o jego początek i przeznaczenie, a także świata, w którym żyje. Święty Tomasz z Akwinu (XIII w.), filozof i teolog, podaje pięć sposobów wykazywania istnienia Boga, które człowiek jest w stanie odkryć, posługując się swoim rozumem. Punktem wyjścia dla owych argumentów, nazywanych drogami, jest świat uznawany za dzieło Stwórcy.
• Z ruchu (łac. ex motu): Musi istnieć, ktoś/coś, co wprawiło istniejący świat w ruch. Tym pierwszym „poruszycielem” według świętego Tomasza jest Bóg.
• Z istnienia skutków i przyczyn (łac. ex ratione causae efficientis): Każda rzecz ma swą przyczynę. Jeśli tak, to musi też istnieć pierwsza przyczyna sprawcza – Bóg.
• Z istnienia rzeczy nieskończonych (łac. ex possibili et necessario): Jeśli istnieją rzeczy, które pojawiają się na świecie i przemijają, to musi istnieć byt nieprzemijający. Byty przygodne nie istnieją w sposób konieczny. Musi istnieć byt konieczny – Bóg.
• Z istnienia stopni jakościowych (łac. ex gradibus perfectionis): Jeśli istniejące w świecie rzeczy wykazują różną doskonałość, to musi istnieć byt najdoskonalszy – Bóg.
• Z istnienia celowości i porządków w świecie (łac. ex gubernatione rerum): Dążenie do celu wymaga uznania i akceptacji tego, kto go wyznaczył. Bóg wyznaczył człowiekowi cel, którym jest On sam. Jeśli celowe działanie jest oznaką rozumności, to ład i porządek w działaniu bytów świadczy o istnieniu Boga kierującego światem.
Człowiek napotyka wiele trudności w poznaniu Boga za pomocą samego rozumu. Ponadto nie może o własnych siłach wniknąć w głębię tajemnicy Boga. Umysł ludzki zasadniczo mógłby o własnych siłach dojść do prawdziwego i pewnego poznania tak jedynego osobowego Boga, jak też prawa naturalnego. Nie może natomiast w sposób pełny poznać prawd dotyczących Boga oraz Jego relacji z ludźmi. Przekraczają one bowiem w sposób absolutny porządek rzeczy podpadających pod zmysły. Z tego powodu potrzebuje objawienia Bożego. Pomaga ono w poznaniu prawd, które przekraczają możliwości ich zrozumienia. Boże objawienie nie wyklucza dążenia do poznania Boga za pomocą rozumu, lecz stanowi nowy sposób uznania istnienia Boga. Francuski matematyk i filozof Pascal (XVII w.) twierdził, ,,stawiając na istnienie Boga, ryzykujemy niewiele, bo tylko jedno doczesne życie; jeśli zaś okaże się, iż mamy rację, to zyskamy – wieczne życie i szczęście”.




Boże mój, jeżeli jesteś,

a przecież wszechświat dokoła mnie krzyczy o Twoim istnieniu...

Boże mój, jeżeli jesteś, jeżeli ja mam duszę,

a przecież moje ciało mówi mi, że ono jest tylko częścią mnie samego…

Czyż pozostawisz ją opuszczoną i daleko od Ciebie?

„Uczyniłeś nas, Panie, dążących ku Tobie

i nasze serce jest niespokojne, póki nie spocznie w Tobie”,

dlatego pociągaj nasze serca ku Tobie.

Dlatego daj naszym sercom pragnienie Ciebie.

Dlatego ukaż nam drogę wiodącą pewnie ku Tobie





ZAKŁADKI
| OKULTYZM |

| AMULETY I TALIZMANY |



MODLITWA


SŁOWNIK POJĘĆ

DRUKUJ